درک برند چیست؟ نحوه اندازه گیری آن و 4 مثال
به میتوانید سایت آموزشی خوش آمدید، درضمن اگر برای کسب و کار به جذب مشتری نیاز دارید پیشنهاد میکنیم روی سایت تبلیغات کلیک کنید تا بزرگترین سایت تبلیغات ایران بشوید.
درک برند چیست؟ نحوه اندازه گیری آن و 4 مثال
دقیقهای به عادتهای خرید خود فکر کنید – چرا برخی از خریدها را انجام میدهید و برخی را انجام نمیدهید؟ به احتمال زیاد، شما یک محصول را بر اساس درک برند خود، یا افکار و احساسات مرتبط با یک شرکت خریداری میکنید.
شما تنها نیستید — 62٪ از مشتریان احساس میکنند از نظر عاطفی با مارکهایی که از آن خرید میکنند، ارتباط دارند. و هنگامی که مصرف کنندگان نگرش خود را در مورد یک برند اتخاذ کنند، تغییر آن دشوار است. به همین دلیل است که برندها از همان ابتدا برای ایجاد ارتباط مثبت بین مصرف کنندگان تلاش می کنند.
دانستن اینکه مردم چگونه برند شما را درک می کنند، شکل دادن به ادراکات و توسعه ارزش ویژه برند را آسان تر می کند. برای انجام این کار، باید درک کنید که چه چیزی درک برند را ایجاد می کند و چگونه تصمیم گیری شرکت و مصرف کننده را آگاه می کند.
ادراک برند چیست؟
ادراک نام تجاری مجموع احساسات، تجربیات و افکار مصرف کننده در مورد یک محصول یا خدمات است. این چیزی است که مردم بر این باورند که یک برند نشاندهنده آن است، نه چیزی که یک برند میگوید که آن را نشان میدهد.
>>
اگرچه درک برند یک تداعی ذهنی است، اما هنگام ایجاد ارتباطات عاطفی با مصرف کنندگان ضروری است. مردم هنگام انتخاب بین محصولات رقیب، نگرش خود را نسبت به برندها در نظر می گیرند.
آنها نظرات را می خوانند، با پشتیبانی مشتری گپ می زنند، گزینه ها را با دوستان مقایسه می کنند یا برای یک دوره آزمایشی رایگان ثبت نام می کنند. همه این نقاط تماس بر ادراک برند تأثیر می گذارد و بر موفقیت شرکت تأثیر می گذارد.
اگر مصرف کنندگان به یک نام تجاری بسیار فکر کنند، وفادارتر می شوند. در نظر بگیرید که چگونه این پویایی در زندگی روزمره ظاهر می شود.
شرکتهایی که درک برند را درک میکنند از این اطلاعات برای توسعه ارزش ویژه برنداستفاده میکنند. >.
در حالی که درک برند را می توان به آنچه که یک مشتری در مورد برند شما فکر می کند محدود کرد، ارزش ویژه برند ترکیبی از ادراکات، تجربیات و نظرات افراد است که شهرت شما را ایجاد می کند.
شرکتی با ارزش ویژه برند بالا مشتریان وفاداری را جذب میکند که محصول یا خدمات شما را زمانی که بین رقبا انتخاب میکنند انتخاب میکنند.
طبق گزارش Intercom، 88٪ از مدیران موافقند تعامل با مشتری به طور قابل توجهی بر روی نتیجه کسب و کار تأثیر می گذارد. متأسفانه، 60٪ از مدیران همچنین فکر میکردند که شرکتهایشان پیام درستی را به مشتریان ارسال نمیکنند.
توانایی شما در ایجاد تصوری از برند که برای بازار هدف شما جذاب باشد، باعث رشد شرکت می شود. اگرچه ممکن است به نظر برسد که درک برند از دست شما خارج است، اما میتوانید برای اندازهگیری آن و بهبود نگرشهای افراد قدمهایی بردارید.
چگونه درک برند را اندازه گیری کنیم
دادهها میتوانند به شما در درک نحوه درک مصرفکنندگان، کارمندان، سهامداران و رقبا از برند شما کمک کنند.
از آنجایی که درک نام تجاری نظرات، شهرت، تجربه، عملکرد، تبلیغات، مشارکت اجتماعی و استفاده از مشتری را ترکیب میکند، باید معیارها را از چندین منبع جمعآوری کنید.
در اینجا نحوه اندازهگیری ادراک برند آورده شده است.
بررسیهای درک برند
بررسیهای ادراک برند انجام دهید تا بدانید مردم درباره کسبوکار شما چه فکر میکنند و چگونه در برابر رقبا قرار میگیرد. سوالاتی بپرسید که به عوامل عاطفی، شناختی و کنشمحور مربوط میشوند، مانند این مثالها از Qualtrics:
- وقتی به [نام تجاری] فکر می کنید، ابتدا چه چیزی به ذهنتان می رسد؟
- کدام یک از کلمات زیر [مارک] را توصیف می کند؟
- وقتی به [نام تجاری] فکر می کنید چه احساسی را تجربه می کنید؟
- سطح وابستگی عاطفی خود را به [برند] چگونه توصیف می کنید؟
- [نام تجاری] را برای یک دوست چگونه توصیف می کنید؟
- آخرین تجربه خود را با [نام تجاری] چگونه توصیف می کنید؟
- در مقیاس 1-10، چقدر احتمال دارد [نام تجاری] را به یک دوست یا همکار توصیه کنید؟
گوش دادن اجتماعی
ردیابی نامهای آنلاین با استفاده از ابزارهای شنود اجتماعی یا هشدارهای گوگل میخواهید نظرات رسانههای اجتماعی، بررسیهای آنلاین، هشتگهای مرتبط، انجمنها (مانند Reddit و Quora) و ذکر اخبار را زیر نظر داشته باشید.
با رشد نام تجاری، این مجموعه داده نیز رشد خواهد کرد. سیستمی ایجاد کنید تا فوراً نامهای منفی را مدیریت کند و از صحبت در مورد برند، محصولات و کمپینهای بازاریابی خود مطلع باشید.
ممیزی برند
ممیزی برند را انجام دهید تا ارزیابی کنید که درک برند شما با رقبا چگونه است.
این باید شامل تحقیق در مورد مخاطبان هدف اولیه و ثانویه، تجزیه و تحلیل رقابتی محصولات یا خدمات شما، ارزیابی کامل استراتژی ارتباطات شما، و بررسی عمیق در موقعیت یابی برند.
اطلاعات مشتری
جمعآوری دادهها از مشتریان در هر نقطه از سفر خریدار. این می تواند شامل نحوه تحقیق خریداران در مورد اطلاعات، ارزیابی محصولات، مقایسه بین رقبا، تعامل با پشتیبانی مشتری، تصمیم گیری برای خرید، حضور در هواپیما و تعامل با نام تجاری پس از خرید باشد.
وقتی دادههای کافی برای اندازهگیری ادراک برند دارید، میتوانید ارزیابی کنید که آیا احساسات مصرفکننده با هویت برند شما همسو است یا خیر. اگر چنین است، دوره را ادامه دهید. در غیر این صورت، میتوانید نحوه بهبود ادراک برند مصرف کننده.
نمونههای ادراک برند
از کمپینهای روابط عمومی گرفته تا بستهبندی، درک برند تحت تأثیر هر نقطه تماسی است که افراد با یک شرکت دارند.
نمونههای درک برند زیر نشان میدهند که چگونه کسبوکارها میتوانند احساسات مصرفکننده را شکل دهند تا هویت درونی با تصویر بیرونی مطابقت داشته باشد. حتی ممکن است برای طراحی لوگوی خود الهام بگیرید.
1. Snickers
عاشقان آب نبات میتوانند بین دهها تخته شکلاتپوشی انتخاب کنند، بنابراین چه چیزی باعث میشود کسی به جای کیت کت، یک اسنیکرز بگیرد؟
بله، ممکن است سلیقه یا ترجیح باشد، اما این برند کمپینهای هوشمندانهای طراحی کرده است تا مردم را به این باور برساند که خوردن اسنیکر شما را از حالت خشن و بیتمرکز به تیز و راضی تبدیل میکند.
2. Orangetheory
ممکن است هنگام رفتوآمد روزانهتان از کنار یکی از این استودیوهای تمرینی نارنجی گذر کرده باشید یا در طول همهگیری در کلاس آنلاین شرکت کرده باشید.
و در حالی که هیجانات تناسب اندام می آیند و می روند، Orangetheory تصوری از نام تجاری ایجاد کرده است که از سال 2010 شرکت را قوی نگه داشته است.
کلاسهای جامعهمحور آن را برای افرادی که به دنبال ارتباط و رقابت با همسایگان در حین کار هستند مناسب میسازد. معمولیتر از Crossfit است، اما در مقایسه با کلاسهای گروهی در سالنهای ورزشی ملی، مانند Planet Fitness و LA Fitness، شدت بیشتری دارد.
3. بزرگنمایی
یک پلتفرم ویدیویی مبتکرانه و محبوب در آغاز همهگیری، Zoom به سرعت عامل فرسودگی کارگران از راه دور شد. مردم دوست داشتند که چگونه آنها را با تیم ها، خانواده ها و دوستان مرتبط نگه می دارد.
اما ارتباط مداوم منجر به “خستگی زوم” شد، یک تشخیص غیررسمی که توسط Healthline، Stanford، New York Times، APA و موارد دیگر.
در حالی که شرکتها هنوز برای جلسات مجازی به Zoom متکی هستند، برند مجبور است از حالت اصلی “کنفرانس ویدئویی که نمیکشد” به “چگونه جهان متصل میشود” به عنوان مصرف کنندگان برداشت خود را تغییر دادند .
4. پاتاگونیا
برند چرخ دنده در فضای باز به دلیل لباس های نوآورانه و تمرکز بر تولید مسئولانه مشهور شد. با این حال، تغییر در درک مصرفکننده باعث شد تا این شرکت هویت مبتنی بر پایداری خود را دو برابر کند.
در اوایل دهه 2010، مردم شروع به معرفی این شرکت به عنوان پاتاگوچی کردند – نامی طنز که قیمت های بالای این برند و پذیرش آن در بین کارگران پردرآمد را مورد تمسخر قرار می داد.
برای منحرف کردن مصرف کنندگان از قرار دادن پاتاگونیا در دسته مد سریع، این شرکت ابتکارات بسیاری را با محوریت پایداری راه اندازی کرده است، مانند خط تولید لباس های بازیافتی Worn Wear.
اهمیت درک برند
دانستن اینکه مردم درباره برند شما چه فکر می کنند، بخش مهمی از توسعه یک کسب و کار موفق است.
اطلاعاتی را که برای شکلدهی به هویت برندتان، ایجاد کمپینهای بازاریابی تاثیرگذار، و ایجاد تغییرات در زمانی که درک مصرفکننده تغییر میکند، به شما نیاز دارید.
اکنون که میدانید چگونه ادراک برند را اندازهگیری کنید، میتوانید از آن برای تصمیمگیری استراتژیک برای برند و پیشبرد شرکت خود استفاده کنید.
قبل از هر چیزی اگر به بازارمالی علاقمندید روی اخبار ارزدیجیتال، فارکس و بورس کلیک کنید و اگر ورزش علاقمندید روی اخبار ورزشی و اگه به بازی علاقمندید روی گیم آنلاین کلیک کنید.